Workshops gegeven! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Erberveld - WaarBenJij.nu Workshops gegeven! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Erberveld - WaarBenJij.nu

Workshops gegeven!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

08 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoiiii!

Afgelopen woensdag en donderdag was het dan eindelijk zo ver. Na ruim een maand voorbereiding gingen we eindelijk de workshops over pesten en controle houden over je woede, geven aan de kinderen op twee basisscholen. We gaven deze op de Blossom Road Primary School aan groep 4 en 5 en op de Norma Road Primary School gaven we deze aan groep 3 en 5. In deze klassen verschillen de leeftijden heel erg, de jongste kindjes waren denk ik een jaar of 7 en de oudste 12. Het geven van de workshops was super leuk om te doen, alle kinderen deden enthousiast mee! Ze gaven goed antwoord op onze vragen en bijna iedereen wilde mee spelen in de rollenspellen die we bedacht hadden. Zodra we het woord rollenspel zeiden begonnen alle kinderen al blij te kijken en te roepen dat ze mee wilden doen.

Na het geven van de workshops vroeg Duane (een van onze begeleiders die op die basisscholen werkt) aan de kinderen wat ze geleerd hadden en ze konden bijna alles opnoemen over wat we verteld hadden. Dit was heel fijn om te horen, want dat betekent dat ze goed hebben opgelet en het hebben begrepen. Het Engels van de kinderen was ook heel goed, ik had van te voren niet verwacht dat ze zo goed Engels zouden spreken en verstaan. De mensen praten hier alleen heel zacht en dat is soms wel een beetje lastig. Aan het einde van de workshop bij groep 5 op de Blossom Road wilde een heel schattig meisje ons bedanken namens de klas. Ze vertelde dat ze heel blij was met onze lessen en dat ze het super leuk vonden en dat ze van ons allemaal houden. Vervolgens zei de leraar: 'Show them how much you love them by hugging them' en vervolgens kwamen alle kinderen op ons afgestormd en kwamen ons knuffelen. Dit was zoooo lief! Er zaten zoveel schattige en leuke kinderen tussen, het liefst neem ik ze allemaal mee naar Nederland :-)

Ook van onze begeleiders en de leraren kregen we super veel waardering. De leraren gaan deze lessen zelf nog herhalen en krijgen de rollenspellen opgestuurd zodat ze kunnen oefenen met de klassen die ze volgend jaar krijgen.

Voordat we naar huis gaan gaan we zeker nog even langs deze scholen om afscheid te nemen!

De week voor de rest was ook heel chill, de workshops waren in de ochtend en s'middags waren we lekker vrij. We zijn toen naar het strand geweest en gewoon lekker gechilled thuis.

Vrijdag waren we vrij en zijn we naar Blauwberg geweest, hier had je super mooi uitzicht op de Tafelberg, Devils Peak en Lions Head. Het waaide er alleen heel hard dus lekker op het strand liggen zat er niet in. Na daar ongeveer een half uurtje te zijn geweest gingen we weer terug naar huis. S'avonds gingen we Afrikaans eten bij restaurant Marco's African Place. Ik heb voor het eerst in mijn leven struisvogel, kudu (antilope) en springbok op. Dit was super lekker! Vooral de struisvogel vond ik heel lekker, smaakte een beetje zoals biefstuk maar dan zachter en malser. Daarna hebben we nog een paar cocktails gedronken en toen zijn we naar huis gegaan om thuis kaart spelletjes te gaan spelen :-)

Zaterdag zijn we voor de verandering (niet dus) weer eens naar het strand geweest. Het was 30 graden en bloedje heet! S'avonds zijn we wezen picknicken op Signal Hill, dit is een kleine berg waar je heel mooi de zonsondergang kan zien. We gingen met een Duits huisgenootje, Anne, en een vriendin van haar. Dit was heel gezellig en de zonsondergang was super mooi. Foto's hiervan komen vanavond of morgen op Facebook. Na de picknick gingen we stappen, we hadden met de meisjes uit Rotterdam afgesproken en hebben een gezellige avond gehad!

Gisteren zijn we weer naar het strand gegaan, want het was 32 graden. Het was gelukkig bewolkt waardoor de zon niet de hele tijd vol op scheen. S'avonds hebben we de vader en vriend van Paulien uitgezwaaid, die waren 10 dagen op bezoek bij Paulien :).

Vandaag willen we gaan surfen in Muizenberg! Hier heb ik suuuuper veel zin in!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag!